captcha


آمار مطالب

کل مطالب : 92
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 55
باردید دیروز : 373
بازدید هفته : 430
بازدید ماه : 1558
بازدید سال : 13229
بازدید کلی : 58436
بازی های دوره ای جدول برای آموزش و سرگرمی

یادگیری در مورد عناصر از طریق جدول دوره ای
جدول تناوبی عناصر ابزاری بسیار مفید برای دانشجویان شیمی و همچنین شیمی دانان است. این عناصر طبیعی شناخته شده و همچنین مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه ها را نشان می دهد. هر عنصر در جعبه مخصوص خود به همراه چند عدد قرار می گیرد. تفسیر اعداد می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد این عنصر ارائه دهد. با این حال جدول می تواند برای دانشجویان شیمی کمی خسته کننده باشد. بازی ها و معماها می توانند برای کمک به آنها در درک آن بسیار مفید باشند. این فعالیت ها همچنین می تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

من انتظار ندارم که دانشجویان شیمی و علوم من از ترتیب عناصر موجود در جدول تناوبی به یاد بیاورند. آنها در طول تحصیل به یک نسخه از جدول دسترسی آسان خواهند داشت. در مدرسه من نسخه ای روی دیوارهای کلاس و آزمایشگاه ، در کتابهای درسی ، در برنامه ریزان روزانه دانش آموزان ، روی رایانه های مدرسه از طریق اینترنت و اغلب در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل دانش آموزان نیز وجود دارد. به دانشجویان ارشد حتی در دوره شیمی آزمون دولتی جدول دوره ای داده می شود.

من به جای به خاطر سپردن اطلاعاتی که به دست آوردن آن آسان است ، می خواهم دانش آموزان نحوه استفاده از اطلاعات را در جدول تناوبی درک کنند و از ارزش آن قدردانی کنند. از آنجا که دانش آموزان بازی می کنند و با جدول کار می کنند ، مطمئناً بخش هایی از آن را به خاطر می آورند ، اما من فکر می کنم که این باید یک اثر جانبی بازی ها باشد نه یک هدف.

گوگرد (عنصر 16) رنگ زرد زیبایی دارد.
گوگرد (عنصر 16) رنگ زرد زیبایی دارد. | منبع
گوگرد موجود در عکس فوق در اطراف یک فومارول ذخیره شده است ، که شکافی در پوسته زمین است که بخار و گازها را آزاد می کند.

ایجاد جدول
دمیتری مندلیف شیمیدان روس قرن نوزدهم بود. وی از تشکیل جدول تناوبی اعتبار داشت ، حتی اگر سایر محققان قبل از او متوجه دوره ای در مجموعه عناصر شوند.

دوره ای زمانی که عناصر در یک ترتیب خاص ذکر شوند ، روند روندهای تکراری است. به عنوان مثال ، هنگامی که عناصر به ترتیب تعداد اتمی آنها (تعداد پروتون های موجود در یک اتم عنصر) ذکر شده و مانند جدول تناوبی در بالای این صفحه ترتیب داده می شوند ، روندهای زیر را می توان مشاهده کرد.

شعاع اتمی در یک ردیف (یا دوره) از چپ به راست کاهش می یابد و از بالا به پایین در یک ستون (گروه یا خانواده) افزایش می یابد.
الکتروونگاتیویتی (تمایل اتم برای جذب الکترون) در یک دوره از چپ به راست افزایش می یابد و از یک گروه از بالا به پایین کاهش می یابد.
انرژی یونیزاسیون (مقدار انرژی لازم برای خارج کردن یک الکترون از یک اتم در حالت گازی) در یک دوره از چپ به راست افزایش می یابد و از یک گروه از بالا به پایین کاهش می یابد.
تناوبی در جدول تناوبی چنان آشکار است که مندلیف قادر به پیش بینی درست خواص عناصری بود که برای پر کردن شکاف های جدول خود لازم بودند اما در زمان او ناشناخته بودند. او عناصر را با جرم اتمی ترتیب می داد نه با تعداد اتمی ، اما بازهم تناوبی مشاهده می کرد.


گفته می شود دمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی است.
گفته می شود دمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی است. | منبع
نمودار آموزشی
عناصر در جداول دوره ای مدرن با توجه به تعداد اتمی خود مرتب می شوند ، بنابراین همیشه به همان ترتیب ارائه می شوند. مقدار داده ها در هر بخش از عناصر متفاوت است. به طور کلی ، هر چه دانش آموز در طی نمرات یا سال های تحصیلی پیشرفت کند ، داده های بیشتری در نسخه جدول استفاده می شود. این بدان معناست که می توان انواع مختلفی از سؤالات را در بازی ها پرسید.

مطالعه جدول تناوبی شامل یادگیری در مورد عناصر موجود در آن است. هنگامی که من در حال تدریس واحدی روی میز هستم ، سعی می کنم تأکید کنم که نمودار صرفاً مجموعه ای از داده ها نیست بلکه روشی برای مشاهده بلوک های ساخت جهان و مطالعه رفتار آن است. تمام مواد از عناصر یا ذرات زیر اتمی موجود در آنها ساخته شده است.

بازی های شرح داده شده در زیر برای دانش آموزان در هر سنی مناسب است. برخی برای استفاده در کلاس درس طراحی شده اند ، اما برخی دیگر هم در مدرسه و هم در موقعیت های مدرسه داری خوب کار می کنند.

دمیتری مندلیف و جدول تناوبی

خطر عنصر
یک روش جالب برای یادگیری در مورد عناصر ، بازی کردن عنصر در معرض خطر است ، که پس از بازی محبوب Jeopardy TV مدل سازی می شود. در بازی تلویزیونی پاسخ سوالات داده می شود و شرکت کنندگان باید به سؤالات فکر کنند. می توان یک بازی کلاس درس را به این شکل بازی کرد ، یا می توان وضعیت را برعکس کرد به طوری که از دانش آموزان سؤال می شود و باید پاسخ هایی را ارائه دهند.

تابلوی اعلانات برای یک هیئت مدیره در معرض خطر به خوبی کار می کند. یکی از راه های تنظیم بازی به شرح زیر است.

نام هر دسته موضوع را روی یک برگه جداگانه بنویسید.
همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است ، ورق ها را به بالای صفحه بولتن در یک ردیف افقی بچسبانید.
پاکتهای اصلی با شماره های مختلف یا مقادیر دلار که روی آنها نوشته شده است در زیر دسته موضوع ها.
درست قبل از شروع بازی ، کارت های فهرست بندی حاوی جواب یا سؤال را در پاکت نامه های مناسب قرار دهید.
همانطور که در بازی خطرناک واقعی ، پاسخ یا سؤال را ترتیب دهید تا هرچه تعداد یا دلار در پاکت بیشتر باشد مشکل بیشتر مشکل خواهد بود.

یادگیری در مورد عناصر از طریق جدول دوره ای
جدول تناوبی عناصر ابزاری بسیار مفید برای دانشجویان شیمی و همچنین شیمی دانان است. این عناصر طبیعی شناخته شده و همچنین مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه ها را نشان می دهد. هر عنصر در جعبه مخصوص خود به همراه چند عدد قرار می گیرد. تفسیر اعداد می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد این عنصر ارائه دهد. با این حال جدول می تواند برای دانشجویان شیمی کمی خسته کننده باشد. بازی ها و معماها می توانند برای کمک به آنها در درک آن بسیار مفید باشند. این فعالیت ها همچنین می تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

من انتظار ندارم که دانشجویان شیمی و علوم من از ترتیب عناصر موجود در جدول تناوبی به یاد بیاورند. آنها در طول تحصیل به یک نسخه از جدول دسترسی آسان خواهند داشت. در مدرسه من نسخه ای روی دیوارهای کلاس و آزمایشگاه ، در کتابهای درسی ، در برنامه ریزان روزانه دانش آموزان ، روی رایانه های مدرسه از طریق اینترنت و اغلب در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل دانش آموزان نیز وجود دارد. به دانشجویان ارشد حتی در دوره شیمی آزمون دولتی جدول دوره ای داده می شود.

من به جای به خاطر سپردن اطلاعاتی که به دست آوردن آن آسان است ، می خواهم دانش آموزان نحوه استفاده از اطلاعات را در جدول تناوبی درک کنند و از ارزش آن قدردانی کنند. از آنجا که دانش آموزان بازی می کنند و با جدول کار می کنند ، مطمئناً بخش هایی از آن را به خاطر می آورند ، اما من فکر می کنم که این باید یک اثر جانبی بازی ها باشد نه یک هدف.

گوگرد (عنصر 16) رنگ زرد زیبایی دارد.
گوگرد (عنصر 16) رنگ زرد زیبایی دارد. | منبع
گوگرد موجود در عکس فوق در اطراف یک فومارول ذخیره شده است ، که شکافی در پوسته زمین است که بخار و گازها را آزاد می کند.

ایجاد جدول
دمیتری مندلیف شیمیدان روس قرن نوزدهم بود. وی از تشکیل جدول تناوبی اعتبار داشت ، حتی اگر سایر محققان قبل از او متوجه دوره ای در مجموعه عناصر شوند.

دوره ای زمانی که عناصر در یک ترتیب خاص ذکر شوند ، روند روندهای تکراری است. به عنوان مثال ، هنگامی که عناصر به ترتیب تعداد اتمی آنها (تعداد پروتون های موجود در یک اتم عنصر) ذکر شده و مانند جدول تناوبی در بالای این صفحه ترتیب داده می شوند ، روندهای زیر را می توان مشاهده کرد.

شعاع اتمی در یک ردیف (یا دوره) از چپ به راست کاهش می یابد و از بالا به پایین در یک ستون (گروه یا خانواده) افزایش می یابد.
الکتروونگاتیویتی (تمایل اتم برای جذب الکترون) در یک دوره از چپ به راست افزایش می یابد و از یک گروه از بالا به پایین کاهش می یابد.
انرژی یونیزاسیون (مقدار انرژی لازم برای خارج کردن یک الکترون از یک اتم در حالت گازی) در یک دوره از چپ به راست افزایش می یابد و از یک گروه از بالا به پایین کاهش می یابد.
تناوبی در جدول تناوبی چنان آشکار است که مندلیف قادر به پیش بینی درست خواص عناصری بود که برای پر کردن شکاف های جدول خود لازم بودند اما در زمان او ناشناخته بودند. او عناصر را با جرم اتمی ترتیب می داد نه با تعداد اتمی ، اما بازهم تناوبی مشاهده می کرد.


گفته می شود دمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی است.
گفته می شود دمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی است. | منبع
نمودار آموزشی
عناصر در جداول دوره ای مدرن با توجه به تعداد اتمی خود مرتب می شوند ، بنابراین همیشه به همان ترتیب ارائه می شوند. مقدار داده ها در هر بخش از عناصر متفاوت است. به طور کلی ، هر چه دانش آموز در طی نمرات یا سال های تحصیلی پیشرفت کند ، داده های بیشتری در نسخه جدول استفاده می شود. این بدان معناست که می توان انواع مختلفی از سؤالات را در بازی ها پرسید.

مطالعه جدول تناوبی شامل یادگیری در مورد عناصر موجود در آن است. هنگامی که من در حال تدریس واحدی روی میز هستم ، سعی می کنم تأکید کنم که نمودار صرفاً مجموعه ای از داده ها نیست بلکه روشی برای مشاهده بلوک های ساخت جهان و مطالعه رفتار آن است. تمام مواد از عناصر یا ذرات زیر اتمی موجود در آنها ساخته شده است.

بازی های شرح داده شده در زیر برای دانش آموزان در هر سنی مناسب است. برخی برای استفاده در کلاس درس طراحی شده اند ، اما برخی دیگر هم در مدرسه و هم در موقعیت های مدرسه داری خوب کار می کنند.

دمیتری مندلیف و جدول تناوبی

خطر عنصر
یک روش جالب برای یادگیری در مورد عناصر ، بازی کردن عنصر در معرض خطر است ، که پس از بازی محبوب Jeopardy TV مدل سازی می شود. در بازی تلویزیونی پاسخ سوالات داده می شود و شرکت کنندگان باید به سؤالات فکر کنند. می توان یک بازی کلاس درس را به این شکل بازی کرد ، یا می توان وضعیت را برعکس کرد به طوری که از دانش آموزان سؤال می شود و باید پاسخ هایی را ارائه دهند.

تابلوی اعلانات برای یک هیئت مدیره در معرض خطر به خوبی کار می کند. یکی از راه های تنظیم بازی به شرح زیر است.

نام هر دسته موضوع را روی یک برگه جداگانه بنویسید.
همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است ، ورق ها را به بالای صفحه بولتن در یک ردیف افقی بچسبانید.
پاکتهای اصلی با شماره های مختلف یا مقادیر دلار که روی آنها نوشته شده است در زیر دسته موضوع ها.
درست قبل از شروع بازی ، کارت های فهرست بندی حاوی جواب یا سؤال را در پاکت نامه های مناسب قرار دهید.
همانطور که در بازی خطرناک واقعی ، پاسخ یا سؤال را ترتیب دهید تا هرچه تعداد یا دلار در پاکت بیشتر باشد مشکل بیشتر مشکل خواهد بود.

تعداد بازدید از این مطلب: 566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

تعداد صفحات : 0



عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود